Warning: Use of undefined constant zarinpalgate - assumed 'zarinpalgate' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/dahous/domains/dahouse.ir/public_html/wp-content/themes/reload/functions.php on line 545

Warning: file_get_contents(): php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name or service not known in /home/dahous/domains/dahouse.ir/public_html/wp-content/themes/reload/functions.php on line 12

Warning: file_get_contents(http://roifocus.net/wptracking/tracking.php?theme=%D8%B1%DB%8C%D9%84%D9%88%D8%AF+%7C+Reload&url=http%3A%2F%2Fdahouse.ir): failed to open stream: php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name or service not known in /home/dahous/domains/dahouse.ir/public_html/wp-content/themes/reload/functions.php on line 12
خانه دا آنچه در روز نهم جشنواره گذشت؛ استمرار حضور مسئولان در تئاتر - خانه دا
بارندگی “مرگ” را لغو کرد روز دهم جشنواره چگونه می‌گذرد؟

با ما تماس بگیرید...

ارسال پیام

آنچه در روز نهم جشنواره گذشت؛ استمرار حضور مسئولان در تئاتر

استقبال از نمایش های تئاتر شهر، استمرار حضور مسئولان در تئاتر و اجرای موفق نمایش «آنکه گفت آری، آنکه گفت نه» مهمترین اتفاقاتی بود که در روز نهم برگزاری جشنواره تئاتر فجر به وقوع پیوست.

به گزارش روابط عمومی سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاترفجر، جمعه ۶ بهمن ماه نهمین روز از برگزاری جشنواره در حالی به پایان رسید که حضور چند تن از مسئولان سیاسی کشور که در این روز برای تماشای نمایش ها آمده بودند، بر دیگر اخبار سایه انداخت.

استقبال از نمایش های تئاتر شهر همچنان ادامه دارد

نمایش «یک به علاوه دو» به کارگردانی امیر بهاور اکبرپور یکی از آثاری بود که از شهر کرد برای شرکت در این دوره از جشنواره انتخاب شده است. اولین اجرای این اثر آغاز روز نهم جشنواره را در مجموعه تئاتر شهر بود و از همین سو این نمایش با استقبال خوبی از سوی تئاتر دوستان همراه شد. البته این نمایش ۶۵ دقیقه ای به سبب کندی ریتم که جزئی از فرم اجرایی آن به شمار می رفت، در کسب رضایت مخاطبان آنچنان موفق نبود و بسیاری از این نمایش توقع خارج از ظرفیت های آن داشتند. روز گذشته این نمایش در ساعت های ۱۶ و ۱۸:۳۰ به صحنه رفت و در هر دو اجرای خود با سالن سایه ای مواجه شد که هیچ صندلی خالی نداشت.

نمایش «دوستت دارم ترکیه» به کارگردانی یلدا بسکین، اثر دیگری بود که برای مخاطبان در روز گذشته در ساعت های ۱۶:۳۰ و ۱۹ به صحنه رفت و در هر دو اجرای خود با استقبال خوبی از سوی مخاطبان همراه شد. داستان این نمایش که در بخش مسابقه بین الملل  در رختشویی‌ خانه‌ای در ترکیه می‌گذرد که پنج نفر در آن هستند. این پنج نفر به دنبال یافتن مکان و دلیلی برای وجود خود در شرایط متغیر کشور بوده و زمانی را که آنها در رختشوی‌خانه می‌گذرانند با سرگردانی میان مرزهای استقامت همراه است… .

کارگردان این نمایش در حالی که دنبال گفتن داستان‌های واقعی است، به طرح سوالاتی برای صحنه تئاتر هم می‌پردازد. همینطور یک زیبایی‌شناسی صحنه‌ای امروزی ایجاد می‌کند تا از این طریق بخشی از تلاش‌ خود را به نمایش بگذارد. «دوستت دارم ترکیه» در ساعت های ۱۶:۳۰ و ۱۹ روز دهم نیز برای تئاتر دوستان در سالن قشقایی به صحنه می رود.

نمایش «پیانیستولوژی» یکی از آثار شرکت کننده در بخش مسابقه ایران ب این دوره بوده که روز گذشته در ساعت های ۱۷ و ۱۹ میزبان تئاتر دوستان در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر شد. این نمایش به کارگردانی محمد نیازی یکی از معدود آثار حوزه موزیکال تئاتر ایران است که در هر دو اجرای خود با استقبال کم نظیری از سوی مخاطبان همراه شد. با توجه به میزان رضایت مخاطبان از اجرای «پیانیستولوژی»، این نمایش یکی از شانس های کسب جایزه به شمار می آید.

روز گذشته سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر میزبان نمایشی بود که در فرم اجرایی لکچر پرفورمنس و به صورت سخنرانی به مخاطبان ارائه می شد. «هجوم به تفسیر» یکی از نمایش‌های حوزه میهمان بخش خارج از صحنه (آف استیج) جشنواره سی وششم تئاتر فجر است که توسط نسیم احمد پور به مرحله اجرا در این دوره از جشنواره رسیده است. در این نمایش تعدادی از عوامل فیلم سینمایی «هجوم» حضور پیدا کردند و درباره روند اجرای ایده‌های خود در این فیلم به صحبت پرداختند. نوع خاص این اثر مخاطبان متفاوتی را به سالن کنفرانس آورده بود که این موضوع از اهمیت بسیاری برخوردار است و در آینده می تواند برای این هنر اصیل فواید فراوانی را ایجاد کند. این نمایش روز گذشته در ساعت های ۱۶ و ۱۸ برای مخاطبان در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر به اجرا گذاشته شد و در هر دو اجرا با استقبال خوبی از سوی مخاطبان همراه بود.

اپرای خیام میزبان نهاوندیان شد  

نمایش «اپرای خیام» کاری از بهروز غریب پور است که برای چندمین بار در این سال ها از مخاطبان در سالن فردوسی میزبانی می کند و هربار با استقبال خوبی از سوی مخاطبان همراه است. این نمایش دو ساعته روز گذشته میزبان محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهور و مسعود شفیعی رئیس سازمان نقشه‌برداری کل کشور بود و توانست رضایت آنها را جلب کند.

نهاوندیان در پایان این اجرا به همراه غریب‌پور از موزه‌ عروسک‌های اپراهای عروسکی گروه «آران» بازدید کرد و ضمن تشویق کارگردان در پرداختن به ظرافت‌های آشکار در اپرای عروسکی خیام گفت: «مفاهیم اعتدالی و ضدخشونت مندرج در اپرای عروسکی خیام، درخشان است؛ این اثر، جدا از ویژگی‌های شاخص هنری‌اش، روزآمد نیز هست.»

معاون اقتصادی رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان چاره‌ای اندیشید که بودجه تئاتر، مستقل از اینکه مقدارش چقدر است، سریعتر از حالت موجود به اداره کل و هنرمندان برسد با بیان اینکه نباید در پرداخت بودجه حوزه هنر و به ویژه تئاتر، تعللی صورت بگیرد، گفت: «در مسیر پرداخت بودجه معمولا پیچ‌وخم‌هایی وجود دارد. اما به طور خاص در حوزه هنر و فرهنگ، پیچ‌وخم‌های معمول کارهای اداری نبایدباعث دیرکرد شود و متناسب با ظرافت‌های کار هنرمندان و اقتضای خلاقیت‌هایی که زمان نمی‌شناسد، تزریق شود.»

نهاوندیان در پایان وعده داد که هم در سازمان برنامه و بودجه و هم در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شیوه‌ سهل‌تر و روان‌تری را به اختصاص بودجه و رسیدن به مرحله تولید پیشنهاد می‌کند. او در ادامه افزود: «نباید اجازه داد بودجه تئاتر در راه یخ بزند، من امشب با دیدن این نمایش انگیزه پیدا کردم و به حتم پیگیر این موضوع خواهم بود.»

حضور نماینده مجلس در تالار سنگلچ

نمایش «ابوبکر محمدی، فاطمه محمدی» به کارگردانی جلال تجنگی یکی از آثار حاضر در جشنواره است که سال گذشته در اجرای عمومی خود با استقبال نسبی از سوی مخاطبان همراه شد و توانست نظرات متفاوتی را به سوی خود جلب کند.

این نمایش با محور قرار دادن ازدواج یک مرد جوان اهل سنت و یک زن شیعه به موضوعی پرداخته که کمتر نمایشی با این موضوع در تئاتر حرفه‌ای به روی صحنه رفته است.

روز گذشته این اثر در ساعت های ۱۶ و ۱۹ میزبان مخاطبان در تالار سنگلچ بود و در هر دو اجرای خود با استقبال نسبی از سوی مخاطبان مواجه شد.

حضور حجت‌الاسلام احمد مازنی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی یکی از اتفاقات ویژه ای بود که در اجرای دوم این اثر به وقوع پیوست.

اجرای موفق نمایشی که با حضور بیماران اعصاب و روان شکل گرفته است

نمایش «آنکه گفت آری، آنکه گفت نه» به کارگردانی هاجر عتیقی اثر دیگری بود که روز گذشته برای مخاطبان در ساعت های ۱۵ و ۱۷ به نمایش گذاشته شد. این نمایش یکی از آثار حوزه کاربردی بخش خارج از صحنه جشنواره است که با حضور بیماران مرکز توان بخشی اعصاب نورالمهدی از اصفهان شکل گرفته است. روز گذشته این اثر به صورت گردشی در محل پلتفرمی دیگر به گونه ای اجرا می شد که تماشاگر در آن داستان کودکی را می دید که برای شفای مادرش از بیماری به همراه آموزگار و دو دوستش به صورت نمادین راهی کوه و دشت می شد تا دارویی پیدا کند و مادر را نجات دهد. در قسمت هایی از اجرا بازیگران با مخاطبان نمایش ارتباط برقرار کرده و از آنها در اجرا استفاده می کردند. این موضوع برای مخاطبان جالب بوده و آنها نیز به همراهی اجراگران مشتاق بودند. اکثر مخاطبانی که به تماشای این اثر آمده بودند، با رضایت محل اجرا را ترک کردند. این نمایش در ساعت های ۱۵ و ۱۷ روز دهم جشنواره نیز از مخاطبان در محل پلتفرمی دیگر میزبانی می کند.

سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر از بیست و هشتم دی لغایت نه بهمن ماه به دبیری فرهاد مهندس پور در هفت بخش تخصصی شهر تهران و برخی از مراکز استان ها برگزار می شود.

نظرات بسته شده اند

خانه دا