Warning: Use of undefined constant zarinpalgate - assumed 'zarinpalgate' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/dahous/domains/dahouse.ir/public_html/wp-content/themes/reload/functions.php on line 545

Warning: file_get_contents(): php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name or service not known in /home/dahous/domains/dahouse.ir/public_html/wp-content/themes/reload/functions.php on line 12

Warning: file_get_contents(http://roifocus.net/wptracking/tracking.php?theme=%D8%B1%DB%8C%D9%84%D9%88%D8%AF+%7C+Reload&url=http%3A%2F%2Fdahouse.ir): failed to open stream: php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name or service not known in /home/dahous/domains/dahouse.ir/public_html/wp-content/themes/reload/functions.php on line 12
خانه دا گفت‌وگو با توماج دانش‌بهزادی کارگردان «خط باریک قرمز» - خانه دا
image تنهایی پرهیاهو با چهار اثر مهمان بخش خارج از صحنه(آف استیج) سی‌و‌ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر آشنا شوید.

با ما تماس بگیرید...

ارسال پیام

گفت‌وگو با توماج دانش‌بهزادی کارگردان «خط باریک قرمز»

توماج دانش بهزادی با بیان آنکه آموزش تئاتر در مدارس می‌تواند آن را به عنوان مقوله مهم آموزشی در جامعه گسترش دهد، معتقد است که این هنر در حال حاضر علاوه بر خاستگاه سرگرمی توانایی کاهش خسارات و آسیب‌های بسیاری از کمبودها مانند فقر را به همراه دارد.

«خط باریک قرمز» یکی از نمایش‌های حوزه کاربردی بخش خارج از صحنه (آف استیج) جشنواره سی و ششم تئاتر فجر است، که در آن جمعی از زندانیان کانون اصلاح و تربیت شهر زیبا با هدایت توماج دانش بهزادی، دغدغه و مشکلات مسیر زندگی خود را در قالب تئاتر روایت میکنند.

توماج دانش بهزادی، کارگردان این اثر طی گفتگویی با ایسنا با اشاره به اینکه “سه روز اول تمرین با این بچه‌ها را یکی از سخت‌ترین روزهای زندگی خود توصیف ‌می‌کند،” گفت: با گذشت تنها چند ماه، آموزش تئاتر تاثیری در روح و جان این بچه‌ها گذاشته است که اکنون میتوانم این تمرین را یکی از بهترین خاطرات زندگی‌ام معرفی کنم.

او درباره دغدغه شکل گیری «خط باریک قرمز» این طور توضیح داد: سالها پیش زلزله بم حالی را در من ایجاد کرد، که می‌خواستم با بچه‌هایی که در آنجا آسیب دیدند، تئاتر کار کنم، ولی متاسفانه در آن زمان چنین امکاناتی نداشتم. تا اینکه مدتی قبل با فردی آشنا شدم که مستندی درباره زندان زنان کار کرده بود. این مستند زندگی دختری را روایت می‌کرد که مادرش در سن ۱۵ سالگی به خاطر مواد مخدر او را به ماموران معرفی کرده بود و از همان زمان محل زندگی او به زندان منتقل شده بود. در حال حاضر ۱۶ سال از اقامت آن دختر در زندان می گذرد و درآنجا دو قتل انجام داده است. این موضوع جرقه‌ای را در ذهن من ایجاد کرد که ما می‌توانیم با آموزش تئاتر در بچه‌های کانون اصلاح و تربیت تغییری ایجاد کنیم، تا در حد توان از بروز فجایع این چنینی جلوگیری شود.

او در ادامه افزود: این اتفاق با ساخت مستندی شکل گرفت که با حمایت شبکه ۳ تولید شده و قرار است به زودی تحت مجموعه‌ای ۳۰ قسمتی پخش شود. در این اثر ما مهمان‌هایی نظیر فرهاد اصلانی و هنگامه قاضیانی داشتیم که آنها با دیدن روند کار در فیلم این میزان از تغییر در بچه‌ها را به هیچ وجه باور نمی‌کردند. چیزی که در این اثر روی آن تاکید داشتیم، مطرح شدن تئاتر به عنوان معقوله مهم آموزشی در مدارس است. تا بدین وسیله بتوانیم خسارت و آسیب‌های خیلی از کمبودها مانند فقر را از مسائل فرهنگی و مشکلات سیاسی‌مان کمتر کنیم.

بازیگر نمایش «حکومت نظامی» همچنین درباره بچه‌های کانون که در این کار با او همکاری می‌کنند، گفت: شرایط زندگی این بچه‌ها سبب شده تا سواد اجتماعی بالایی داشته باشند و از همین سو در زمینه هنری به شدت با استعداد هستند. ۱۰ تا ۱۵ درصد از این بچه‌ها حتی سواد خواندن و نوشتن هم ندارند و بخشی از آنها در حال حاضر محکومیت‌شان به پایان رسیده، اما با این وجود علاقه و پشتکار در آنها به حدی بود که روزهای تمرین خود را به کانون می رساندند. امیدوارم بازخورد این اثر به گونه‌ای باشد که هنرمندان در شاخه‌های دیگری همچون سینما و موسیقی نیز به کار کردن با آنها ترغیب شوند.

توماج دانش بهزادی در بخش دیگری از صحبت‌هایش یکی از حُسن‌های بزرگ جشنواره را حوزه کاربردی نمایش‌های خارج از صحنه که در این دوره برای اولین بار به جشنواره اضافه شده معرفی کرد و گفت: این عمل علاوه برآنکه حرکت هوشمندانه‌ای بوده است، پیامی را به جامعه می‌دهد که در حال حاضر تئاتر می‌تواند نقش موثری در جامعه ایفا کند و در کنار سرگرمی بودن، از میزان هزینه‌های اجتماعی و  فرهنگی جامعه بکاهد. این موضوع را به این دلیل که در این بخش هستم نمی‌گویم، اما از نظر من نمایش‌های حوزه کاربردی مهمترین بخش این جشنواره را تشکیل می‌دهند.

او در پایان اضافه کرد:در حال حاضر بزرگترین نگرانی ما صدور اجازه قوه قضاییه برای بیرون آمدن بچه‌ها از کانون است. اگر این اجازه صادر شود قطعا شاهد اتفاق بزرگی خواهیم بود و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده از ۲۸ دی ماه تا ۱ بهمن هر روز ساعت ۱۶ در محل داربست محسن «خط باریک قرمز» را برای تئاتر دوستان اجرا می‌کنیم.

نظرات بسته شده اند

خانه دا